Oldalainkon a minőségi felhasználói élmény biztosítása érdekében sütiket (cookies) használunk. Az adatkezelési tájékoztatónkban részletes információkat találsz róluk.

Legújabb híreink
Érdekes, de az biztos, hogy hasznos információkat, cikkeket olvashatsz itt.

Végzős szakács és cukrász tanulók visszajelzései✍️ a Karrier tanácsadás programról:

"A program interjúztatós része tetszett a legjobban, mert izgalmas és változatos volt."

"Nagyon élveztem az órákat."

"Szerintem abszolút tudom majd alkalmazni az itt tanultakat, mert nagyon fontos dolgok és ezekre szükség lesz."

"Az állásinterjú rész volt a leghasznosabb, mivel "felkészített" a valóságra."

"Az egész program jól ki volt találva. Fel volt építve az önismerettől a jelentkezésig."

"A legmeglepőbb számomra az volt, hogy a tanárnő felvenne dolgozni. :) "

"Az önismereti tesztek által jobban megismertem önmagam."

"Az interjús gyakorlás tetszett a legjobban. Tanultam a hibáimból."

"A videós szituáció sokat segített és sokat tanultam."

 

A hetet kezdeni és befejezni egy ilyen csapattal igazi élmény volt! - tréner

 

A Karrier tanácsadás a VSZC tagintézményeiben tanuló diákok számára térítésmentesen elérhető. Érdeklődni itt az oldalon, vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen lehet.

☝ Az összes általános iskolás felvételiző közül majd 100 diák írt 50 pontos matektesztet.? Az átlag azonban nem éri el a 20 pontot. Részletek a cikkben.

 

A vezető gimnáziumok átlagpontszáma ennél természetesen jóval magasabb: az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) például az elsőként, már a vizsga másnapján közzétette az ott felvételit író diákok átlagpontszámát: a nyolcadikosok magyarból 34,2, matematikából 28,1 pontot szereztek. Az Eötvös József Gimnáziumban tesztet író nyolcadikosok átlageredménye magyarból 39,6, matematikából 35,6 pont, míg a győri Révai Miklós Gimnáziumban 37 és 30 pont.

 

A székesfehérvári Teleki Blanka Gimnáziumban a nyolcadikosok átlageredménye magyarból 32,6 pont, matematikából 22,1 pont, az Óbudai Árpád Gimnáziumban 32,5 és 25,9 pont. A soproni Széchenyi István Gimnáziumban felvételit írók átlagpontszáma magyarból 34,6, matematikából 23,6, a VI. kerületi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban 33 és 27 pont.

Hányan felvételiztek idén?

A 9. évfolyamra felvételizők írásbelijére 55 ezren jelentkeztek, az Oktatási Hivatal előzetes adatsorában 49 ezer teszt eredménye szerepel. A 6 évfolyamos gimnáziumi írásbelire 9600-an, a 8 évfolyamosra pedig majdnem 6 ezren jelentkeztek. A központi írásbeli felvételit nem minden diáknak kellett megírnia – a szakközépiskolák az általános iskolai jegyek alapján rangsorolják a jelentkezőket, a gimnáziumok és a szakgimnáziumok azonban kötelezővé tehetik az írásbeli vizsgát. Ebben a tanévben összesen 425 középiskola – az intézmények 64 százaléka – döntött úgy, hogy a hozzájuk jelentkező diákoknak részt kell venniük a központi írásbeliken. A népszerűbb iskolák szóbeli felvételit is tarthatnak.

 

A diákok magyarból és matematikából is tíz feladatot kaptak (azok azonban több részből is álltak), 45-45 percük volt a két teszt megírására. A nyolcadikosok matematikai feladatsorából online tesztet készítettünk, így bárki kipróbálhatja, meg tudná-e oldani a példákat - a tesztet itt találjátok.

 

A hatodikosok és a negyedikes átlagpontszáma – akárcsak az előző években – jóval magasabb volt. A hatosztályos gimnáziumok írásbeli felvételijén 55 volt az átlagpontszám, ami alacsonyabb az egy évvel ezelőtti 64,4 pontos átlageredménynél. Tavaly ugyanis matematikából a közepes felkészültségű diákok is egészen jó eredményt szerezhettek, mert a feladatsor az átlagosnál könnyebb volt. Idén matematikából az átlagpontszám 25 (2018-ban 33,8 pont volt), magyarból pedig 30 (2018-ban 30,6 volt).

 

A nyolcosztályos gimnáziumba készülők átlagosan 55,4 pontot szereztek - egy évvel ezelőtt 68,5 pont volt az átlageredmény, főleg magyarból szereztek sok pontot a diákok. Idén a magyarteszt átlagpontszáma 31,3, a matematikai feladatsoré pedig 24.

 

Sok volt a feladat, kevés volt az idő

 

„Gyorsasági verseny” – így jellemezte az írásbeli középiskolai felvételit a Magyartanárok Egyesületének elnöke. Arató László az írásbeli felvételi után az Eduline-nak úgy értékelte a feladatsorokat, a nyolcadikos és a hatodikos feladatsor is változatos, érdekes volt, „dicsérhető lenne a minősége, de mind a kettő, különösen a hatodikos megcsinálhatatlan. Nem azért, mert a feladatok egyenként túl nehezek, hanem azért, mert túl sok feladat van. Negyvenöt perc alatt ennyi feladatot egy igen jó képességű hatodikos diák sem tud megoldani”.

 

Feszített tempóban kellett dolgozniuk azoknak az általános iskolásoknak is, akik matematikából szerettek volna jó eredményt elérni. „Majdnem negyven kérdés van matematikából (a diákok összesen 45 percet kapnak a feladatok megoldására), aki erre nem készül céltudatosan, az biztosan elvérzik. Egyre kevésbé elég az, ha egy diák felvételi feladatsorokat old meg, ehhez tematikus készülés kell. Ez ilyen szinten nem általános iskolai tananyag, az iskolai matematikaoktatás ehhez kevés, a felvételire külön kell gyakorolni, készülni” – mondta a középiskolai felvételiről Baloghné Békési Beáta, a legismertebb matematikaoktatási portál, a Matek Oázis oktatási vezetője.

 

 

„Három elég hosszú szöveges feladatot kaptak a diákok, ezek miatt valószínűleg sokan érzik úgy, hogy ha több idejük lett volna, jobban tudtak volna teljesíteni. A szöveges feladatok megoldása egyszerűen több időt vesz igénybe, hiszen értelmezni kell a szöveget, ki kell találni, hogyan kell felírni az összefüggéseket, hogyan érdemes egyáltalán elindulni a megoldás felé” – mondta a matematikatanár a nyolcadikosok feladatsoráról.

Szakmát tanulnátok? Ezekkel a képzésekkel hamar munkát találhattok. Ilyen végzettségű szakemberekből van hiány Pest megyében.

 

Mint korábban megírtuk, nyilvánosságra hozták a 2019/2020-es tanévben Szabóky Adolf Szakképzési Ösztöndíjra jogosultak körét, amit a szakképzésben részt vevő tanulókat tanulmányi eredményük alapján kapnak.

 

Ezzel együtt nyilvánosságra hozták a 2019/2020-as tanév hiányszakmáinak listáját is. Ezekből a szakemberekből van hiány Pest-megyében:

 

Gépi forgácsoló, ács, szerszámkészítő, asztalos, ipari gépész, festő, mázoló, tapétázó, szociális gondozó és ápoló, gyakorló mentőápoló, gyakorló ápoló, szoftverfejlesztő, hegesztő, épület- és szerkezetlakatos, elektronikai műszerész, központifűtés- és gázhálózat rendszerszerelő, logisztikai és szállítmányozási ügyintéző, gépgyártástechnológiai technikus, elektronikai technikus, pék, lovász, eladó, kereskedő, gazda, dísznövénykertész, mezőgazdasági gépész, erdészeti szakmunkás.

 

Ez a lista jó infó azoknak, akik szakgimnáziumban vagy szakközépiskolában tanulnának tovább (azok ugyanis, akik a listán szereplő szakmák közül választanak, ösztöndíjat kaphatnak), de az OKJ-s képzéseket kereső felnőtteknek is segíthet, ezekkel a végzettségekkel ugyanis rövid idő alatt munkát találhatnak.

December folyamán a Közlekedés, szállítmányozás és logisztika szakos diákoknak tartottunk elhelyezkedésre felkészítő tréninget. A pilot program során profi önéletrajzot írtunk✍️, interjúra készültünk fel, s valódi álláshirdetésekre jelentkeztünk☝️. Az órákon interjús helyzetben is megmérettettük magukat. A szituációs gyakorlatokat videóra rögzítettük, visszanézve megerősítéseket adtunk egymásnak és nevettünk a hibáinkon. Munkáltató szerepkörébe is belebújtunk és megtapasztaltuk, hogy nem olyan könnyű egy jó interjút levezetni. A fiatalok csak jövőre érettségiznek, de diákmunka- és gyakorlati helyük kereséséhez már alkalmazhatják az új fogásokat.

 

A képen a 11/B. – akikkel öröm volt a közös munka

 

2019. Januártól a Karriertervezési tréning a VSZC tagintézményeiben tanuló diákok számára térítésmentesen elérhető. Érdeklődni itt az oldalon, vagy a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen lehet.